Kouvolan Surffarit ry

FreeSkate luistinkelkan rakentaminen

"The Flying Carpet" (kiitti nimestä Feodor Gurvits) freeskate luistinkelkan rakentaminen -  Ohjeita kaikille "teeseitse"-miehille (ja myös pojille sekä tytöille) vapaasti käytettäväksi ja sovellettavaksi.

Aloitusstooria hieman...

Nähtiin Laurin kanssa viime kevättalven KiteSki08-tapahtumassa näitä luistinkelkkoja ja päästiin siellä jopa testaamaan latvialaisen Hibernan tehdasvalmisteista kelkkaa.

Innostushan siitä syttyi ja ideakin siinä samalla. Tälläisen luistinkelkanhan voi rakennella kotikonstein aika edullisesti itsekin!  Peukalokin saa olla vaikka keskellä kämmentä – valmista kyllä syntyy ihan yhtä varmasti "EkaKertalaiseltakin" kuin " RakentajaRane / TeeSeItseMieheltä"

Otettiin oman luistinkelkan rakentamisohjeet netistä osoitteesta: http://www.tupusurf.net/freeskate.html
Myös Kalvikin sivuilta löytyy ohje: http://www.kallviksurf.net/gallery/freeskateohje/freeskateohje1.html

Tässä alla on projektimme vaiheista kuvasatoa, jos siitä olisi apua jollekin muulle freeskaten kotirakentajalle. Projekti alkoi kohdallamme lokakuun alussa. Tavoitteena on nysvätä kelkkamme ajokuntoon siihen mennessä, kun Lappalanjärvi on turvallisesti jäässä.

Lisää aiheesta on vuodatettu myös nettisivujemme Pulinat-palstalla. Sopii poiketa sielläkin...

t, Kimmo ja Lauri

-----   -----   ------

Kuvat 1 ja 2 - lauta päältä ja altapäin
Tästä se freeskate-luistinkelkan rakentaminen lähti. Vanerimateriaali löytyi hieman ympärilleen katselemalla mökiltä. Käytimme vesivaneria, joka on 1,5 cm paksua. Kustannukset 0 €. Sahattiin ensin 120 x 40 cm levy. Koska se hieman notkui allani, päätimme jäykistää sitä toisella levyllä, jonka koko on 110 x 30 cm.

Päällimmäisen vanerin keskelle porattiin ennen toisiinsa kiinnittämistä reikä 25 cm etureunasta mastotapin kierrepulttia varten 8 mm poranterällä. Jäykistevaneriin sahattiin pyörösahalla vastaavalle kohdalle 30 mm reikä, josta saadaan kiristettyä mastonjalka altapäin. Levyt liimattiin toisiinsa asennusliimalla ja ruuvattiin ylä- ja alapuolelta kiinni.

Kuva 1



Kuva 2


Kuva 3
Mastonjalkaa varten ostettiin muutamia isoja aluslevyjä ja muttereita. Yksi iso aluslevy tulee mastonjalan ja laudan yläpuolisen pinnan väliin. Alapuoliseen kiinnitykseen 2 - 3 aluslevyä, M10  mutteri ja M10 lukkomutteri (nylonmutteri).

Kuva 4
Mastonjalan kiristys altapäin: aluslevyt, mutteri ja lukkomutteri.

Kuva 5
Muita materiaalihankintoja:

  • Terät (4 kpl) ja terien lukkomutterit (16 kpl x M12) ostettiin Kalvik Surfiin Tero Niemiseltä, jolta löytyi autotallin kätköistä vielä yksi satsi. Terissä on symmetrinen V-teroitus. Terolta sai myös kullanarvoisia hyviä neuvoja.
  • Trukit (2 kpl x Indy 215) tilattiin Ponke's nettikaupasta yhteishintaan 50 €, jolla tuli postissa Kouvolaan ilman muita mulle koituvia kustannuksia.
  • Neliskulmaiset terien tukilevyt (vasemmassa yläkulmassa 16 kpl), 4 kpl vaijerilukkoja (oikeassa alakulmassa), 12 mm:n kierretanko (2 metriä pitkä pötkö - takana) ja kaikki muut M12 - M10 mutterit, aluslevyt ja ruuvit ostettiin Robbarista. Niiden kustannukset olivat noin 10 €.



Kuva 6 ja 7
Terien kiinnitysakselit pätkittiin siitä 2 metrin tangosta 42 cm pitkiksi pätkiksi. Tero esitti, että jättäisimme teristä perimmäisen kolmannen tangon pois ja käyttäisimme vain kahta. (laudan kääntyvyys paranee) Sahasimme rautasahalla siis 4 kpl 42 cm tankoja ja tangon kierteiden alut viilasimme hieman pyöreiksi sahauksen jälkeen. Testattiin sahauksen ja viilauksen jälkeen vielä 12 mm mutterilla, että lähtee kiertymään heti oikeille kierteille.

Tankoihin jää siis 1 cm asennus- / kiinnitysvaraa molempiin päihin. Ideana on, että terät tulisivat yhtä leveälle kuin kansikin eli 40 cm:n etäisyydelle toisistaan.


Sahuri Lauri töissä



Tangot - 4 kpl - valmiina



Kuvat 8 - 10

Saimme viimein kiinnitettyä trukkeihin nuo kaksi terien 42 cm:n kiinnitysakselia. Merkattiin tussilla teräakseliin keskikohta 21 cm:n kohdalla ja trukkiin merkattiin kanssa myös keksikohta, jotta teräakseli tulee varmasti keskelle. Toinen valmis akseli kiinnitetään sitten laudan etu- ja toinen takapäähän.

Koska tuon trukin alumiininen akseli on alapinnaltaan täysin suora, niin yritimme asentaa akselin suoraan trukkiakselin alapuolelle (jääpuolelle), jotta akseli saisi mahdollisimman paljon "tukea" siitä. Teräakseli pultattiin trukkiakseliin M10:n vaijerilukoilla. Trukin akselin päässä on 8 mm lukkomutteri (joka tuli ostettaessa), mutta jouduimme laittamaan samaan trukkiakseliin sen "vapaaseen tilaan" 3 kpl M10 muttereita ja asettamaan vaijerilukon juuri siihen kohtaan, missä trukkiakseli alkaa alumiinisesta trukkirungosta. Trukkiakselin päässä olevalla M8 lukkomutterilla kiristettiin koko paketti kiinni. Vaijerilukko ei siis tullut ihan trukkiakselin päähän, vaan hieman mielestämme parempaan ja tukevampaan kohtaan... Katso kuvaa. Lue myös uusi kommentti (punaisella)

Laitoimme lisäksi vielä trukkiakselin rungon ja teräakselin tueksi 2 kpl putkiklemmareita keskikohdan molemmille puolille. Tällä halusimme taata sen, että akseli ei lipsuisi kummallekaan puolelle trukkiakselin alapinnasta puoleen tai toiseen. Saattaa tietysti olla turha varotoimenpide, mutta tehtiin kumminkin... Nyt trukit ovat valmiita kiinnitettäväksi lautaan. Lautaa pitää kuitenkin hieman entrata, ennen kuin niitä ruuvaillaan kiinni.


Molemmat trukit valmiina


Tarkempi kuva trukkiakselin ja teräakselin kiinnityksestä

HUOM: Teop (= nimim. / SURFFi Forum) neuvoi niin, että kannattaa kääntää kiinnitys niin päin, että kaareva osa tulee akselin alapuolelle ja mutterit laudan alapintaa kohden. Me emme saaneet oikein hyvää kinnitystä niin päin ja jouduimme tyytymään ainakin tositaiseksi tähän viritykseen. Saatamme vaihtaa sen myös niinpäin, kunhan keksimme oikean idean trukkiakselille noiden muttereiden tilalle.


Valmis akseli näyttää tältä

Kuvat 11 - 16

Laudan muuta tuunausta - pinnat kuntoon:
Laudan alapinta maalattiin mustalla spray-maalilla n 4 - 5 kertaan ohuelti. Välillä annettiin maalin kuivua. Jonkinlaista kuviotakin olisi suunnitteilla mustalla pinnalle, saa sitten nähdä mitä Lauri sinne haluaa väsätä. "Maston" spraymaali maksoi 5 €.

Laudan yläpinnan materiaalina ensin ajattelimme käyttää muovista harjasmaista kynnysmattoa, mutta kun löysimme paikallisesta liikkeestä tämän vähän "psykedeelisesti" kuvioidun musta harmaan kuramaton, niin päätös oli selvä. Matto on kumipohjainen ja siinä on nukka / narumaiset kohoumat. Pitänee varmaan hyvin jalkojen alla.  "Orient Cloud" merkkistä kuramattoa ostimme rullasta 60 cm. Matto on rullatavaraa (100 cm leveää), joten ostamamme palanen oli kooltaan 100 x 60. Lautamme yläpinnan pituus on 120 cm, jolloin palasesta oli leikattavissa kaksi 40 x 60 palasta. Mattopalasen hinta oli 11 €.

Mittasimme ja leikkasimme siitä nuo palaset terävällä puukolla ja jäljelle jäi ylimääräiseksi palaseksi 20 x 60 cm. Mastonjalan kohdan mittasimme laudan etureunasta ja teimme mattoon vastaavalle paikalle reiän. Nuo kaksi palasta kiinnitettiin laudan yläpintaan asennusliimalla ja reunoilta ruuveilla.
 

Alapinta saa maalin


Toinen pintapala leikataan ja jäljelle jäi 20 cm hukkapala



Palaset leikattuina ja vielä viimeinen sovitus ennen kiinnittämistä


  
Palaset kiinnitettiin asennusliimalla ja ruuveilla

  

Valmis pinnan lopputulos näyttää tältä

Kuvat 17 - 21

Trukkien kiinnittäminen lautaan. Tässä hommassa piti olla tarkkana, että trukit kiinniteään aivan keskelle lautaa ja trukkiakselien tulee olla aivan kohtisuorassa (90 asteen kulmassa) laudan pitkän sivun kanssa. Me mittasimme ja merkitsimme tussilla laudan keskelle ensin etu ja takapäähän suoran viivan. Trukkien kiinnitystasojen keskelle laitoimme eteen ja taakse samaten pienet merkit aivan keskelle. Asettelimme trukit laudalle etu ja takapäähän. Niinpäin, etä trukkien "säätönupikat" osoittivat laudan keskelle. Kun viiva ja merkit olivat kohdakkkain edessä ja takana - merkitsimme ruuvien paikat samaisella tussilla ja teimme terävällä piikillä ruuveille alut. Sitten vain ruuvit kiinni ja homma oli ok.

Viiva ja trukin merkkipiste ovat kohdakkain, säätönupikka (keltainen joustokumi ja mutteri) laudan keskikohtaa kohti

Sitten piikillä alut kiinnitysruuveille. Keskiviiva näkyy myös tässä laudan pohjassa.


Ruuvia sitten vaan kiinni, kun merkitty ja alkureiät on valmiina.

Trukki ruuvattiin lautaan 4:llä 35 mm pitkällä ruuvilla

Nonnii, trukit on kiinni. Hommaan meni reilut ½ tuntia. Huomaa, että säätönupikat ovat laudan keskikohtaa kohti. Toi laudan peräpään maton kulmat ja jättörereuna pitää vielä viimeistellä pois mattoveitsellä.

Kuvat 22 - 26

Terien kiinnitys. Akseleiden pituus on 42 cm, joten halusimme akseleiden sisemmät lukkomutterit noin 2 cm päähän akselin päästä mitaten. (mitta tapin päästä mutterin kantaan) Jotta työ menisi heti alusta alkaen "suurinpiirtein kohdalleen" merkkasimme mutteriin tussilla merkin heti kun mutteri alkoi ottaa kierteille. Sitten kiintoavaimella jokaista sisempää mutteria 20 täyttä kierrosta.

Sitten sisempi levyprikka - terä - ulompi levyprikka ja toinen lukkomutteri. Teimme tämän jälkeen mittasabluunan (39,5 cm) terien sisämitan mukaan. Sitten samaan terään etummainen alkseli, lukkomutterit, 20 kierrosta, valmiiksi oikeille paikoilleen, levyprikat kohdalleen ja akseli oikealle paikalleen (toisen jo kiinnitetyn akselin pitää olla tässä vaiheessa vielä vähän löysällä, että etummaisen akselin saa työnnettyä terän reikiin), toiset levyprikat ja lukkomuttereilla kiinni.

Tässä vaiheessa piti sitten sabluunalla mitata, että terät ovat yhtä leveällä mlemmissa akseleissa. Hieman piti molempia teriä "leventää" etupäästään. Kun mittasabluuna liikkui koko terän matkalla samalla lailla terien välissä, tehtiin vielä viimeinen pieni kiristys.

Ekat terät on jo kiinnitetty trukkiakseliin. Tässä vaiheessa tehtiin 395 mm pituinen sabluuna.

Etummaiseen akseliin lukkomutterit paikalleen, 20 täyttä kierrosta.

Sabluunan tulee liikkua terien välissä täsmälleen samalla etäisyydellä ja teriä tulee säätää kiristämällä / löysäämällä.

Etummaiset terät on nyt kiinni - tulee samalla mietittäväksi tuleeko koko etupakettia siirtää hieman keskemmälle lautaa (taemmaksi) ... siis onko liian edessä - sen näyttää sitten testiajot.

Molemmat terät on nyt kiinni.


Kuvat 27 - 30

Loppusilaus. Tehtiin vielä viimeinen "fiinistely" -  eli Lauri ideoi kuviot ja maalattiin pari kuviota sabluunoilla kontaktimuovia käyttäen  piristämään lautaa sen mustalle pohjalle.

    


Lopputulos. Ainakin "disainer" näyttää olevan tyytyväinen pohjan kuvioista. Signeerattiin lopuksi lauta tekijöidensä mukaisesti tassuihin.

              
 
The Flying Carpet FreeSkate laudan neitsyt- ja ensimmäinen testiajo tapahtui lauantaina 27.12.2008 Lappalanjärven venerannassa Valkealassa (KoSu:n kotirannassa). Kuvat 31 - 34


Ensimmäinen kerta tositoimissa ja jääskede jo liikui mukavasti Laurin näpeissä.

Jäätä oli riittävän ja turvallisen paksuisesti (noin 10 cm) ainakin vielä noin 100 m päässä rannasta. Jää oli tasainen ja sen päällä noin 1 cm lunta. Kun tuulikin kävi sopivasti lännen - luoteen suunnasta suoraan testauspaikalle kevyellä 3 - 4 m/s voimalla, pienessä aurinkoisessa pakkassäässä, oli olosuhteet suhteellisen suopeat. Purjeeksi piti kuitenkin valita kelkkaan nähden aika isokokoinen riki (Tushinghamin 8,5 Hekler) koska tuuli oli heikkoa. Kelkka kyllä liikkui sillä noissa oloissa ihan kivasti, koska luistinten liukumavastus on lähes olematon. Ehkä näin ensimäisellä kerralla oli hyvä niin... Pienempi riki on taatusti mukavampi ja sopivampi tälläiseen jääkelkkaan.





Tän projektin nysväämiseen käytettiin aikaa kaikkiaan noin 10 tuntia. Tiukemmalla työtahdilla siitä putoaa helposti pois toinen puoli. Rahaa käytettiin koko projektin tarvikkeisiin noin 120 - 130 euroa.

Iloa ja yhdessätekemisen hyvää mieltä sai vastineeksi roppakaupalla ja talven jääkelit ovat vielä kokematta. Suosittelemme vastaavaa tee-se-itse projektia kaikille surffaukseseta ja jääsurffista sekä mukavasta tekemisestä kiinnostuneille !

Toivotamme oikein mukavia jääsurffihetkiä kaikille tän stoorin lukeneille, terveisin Kimmo ja Lauri




© Kouvolan Surffarit ry | CFML by Megative